סיבות להשמנת ילדים

מתוך אתר טבע לייף – www.tevalife.com

תינוק עגלגל ומתוק תמיד נראה בעיננו כסמל הבריאות, האמהות דואגות שיאכל וישמין ויגדל, וכשהן מצליחות הן מאד מרוצות. אולם, לאחר כמה שנים, אותו תינוק גדל והולך לגן או לבית הספר וחוזר הביתה בוכה, כי הילדים מציקים לו וקוראים לו בשמות : "בטטה", "חזיר". ואז עומדות האמהות אובדות עצות.

כמונו, גם הילדים של היום חושבים שיפה זה רזה, לא מעט בהשפעת הטלביזיה, הפרסומות והקולנוע. גם להם כמונו המראה החיצוני מאד חשוב ובד"כ הוא זה שקובע את רמת המקובלות שלהם בחברה. ילדים רבים, כבר בגיל צעיר מאד, משתפים את הוריהם ברצונם לרזות, ולפעמים אלו ההורים שמזהים את הבעיה ומחפשים פתרון.

היום גם עודף משקל קטן מפריע לילדים, ילד מלא,שפעם לא היו מתייחסים כלל לעודף המשקל שלו, היום מרגיש מאד שמן היות ואידיאל הרזון הולך וגדל.

השמנה היא מחלת הילדים הכרונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי. כרבע מהילדים בארה"ב מוגדרים שמנים ובישראל המספרים דומים. מלבד הבעיה החברתית שכרוכה בהיותו בעל עודף משקל, ישנו גם סיכון בריאותי משמעותית, הילד השמן נמצא בסיכון מוגבר לפתח: יתר לחץ- דם, רמות כולסטרול גבוהות, עמידות לאינסולין, בעיות נשימה ובעיות אורטופדיות.

כ – 70% מהמתבגרים השמנים יהיו מבוגרים שמנים ולכן כדאי מאד לטפל בבעיה כבר בגיל צעיר.

מדוע בעצם סובלים היום כל – כך הרבה ילדים מעודף משקל ?
ניתן לחלק את התשובה לשלוש סיבות עיקריות:

חוסר פעילות גופנית – השמנה נובעת בעיקר מירידה של ממש בפעילות הגופנית בקרב ילדים ומתבגרים שגם היא נובעת מכמה סיבות.

שעות צפייה רבות בטלביזיה – השמנה קשורה ישירות במספר שעות הצפייה בטלביזיה. ילדים רבים מבלים מול הטלביזיה מהרגע בו הם חוזרים בביה"ס ועד הרגע שהם הולכים לישון. מגוון התוכניות רב והערוצים רבים כך שאין כמעט מצב בו אין מה לראות בטלביזיה. לא נשאר כל פנאי לעשות דברים אחרים. ישנה גם בעיה של אכילה מול הטלביזיה, ילדים רבים אוכלים את ארוחת הצוהריים מול הטלביזיה, הם מרוכזים לחלוטין בתוכנית המשודרת וכלל אינם שמים לב מה הם מכניסים לגופם. עקב שידורי הפרסומות הרבות בהן ניתן לראות פיצות מדהימות, המבורגרים מגרים, גלידות ושוקולדים, מוצאים עצמם הילדים הולכים שוב ושוב למקרר או לארון הממתקים.
ילדים כמעט ולא משחקים בחוץ במשך שעות, כמו שהיה נהוג בעבר, היום זה פחות מקובל מכמה סיבות: טלביזיה, מחשבים, היעדר שטחים ירוקים ובטוחים ואולי גם בגלל המצב הביטחוני.

תזונה לא נכונה – בעולם המודרני שבו אנו חיים ישנו שימוש מוגזם במזון מוכן ומעובד בניסיון לחסוך זמן ואנרגיה, וגם כי ילדים מתרגלים ודורשים כמעט כל יום שניצל וצ`יפס- צריכת הירקות ומזון בריא ירדה פלאים. אמהות רבות נאלצות מפאת חוסר זמן לחמם מזון מוכן או לקנות בחוץ המבורגר או פיצה, מזון זה עשיר מאוד בשומן מיותר, אינו מגוון וחסר בויטמינים ובמינרלים. ילדים רבים צורכים כמות שומן גדולה פי שלוש מהכמות המומלצת. ישנה נטייה לאכילה מרובה של חטיפים וממתקים: ביסלי, שוקולדים, עוגיות וגלידות הם זמינים ופופולריים וקשה למצוא בית שאינו מצוייד בחטיפים וממתקים אשר מהווים חלק מתרבות האירוח ותרבות הפנאי והדרך משם לעודף משקל קצרה מאוד.

הרגלי אכילה לא נכונים
ילדים רבים אוכלים מול הטלביזיה ואכילה שכזו גורמת לאכילה לא מודעת ומהירה מידי, הם בד"כ לא זוכרים מה הם אכלו. ילדים רבים אוכלים מהר מידי, כאילו מישהו רודף אחריהם, הם אינם מספיקים להרגיש שובע ומבקשים מנה נוספת. לילדים קשה להבדיל בין שובע למלאות ולכן הם אוכלים מעבר לכמות שהם צריכים. דילוג על ארוחות גם הוא מצב מאד נפוץ ולא בריא, כי כדי לשמור על רמת חילוף חומרים טובה יש לאכול 5 ארוחות ביום.

אני בטוחה שנתקלתם בלא מעט דברים שאתם רואים גם אצל ילדכם, ובכן מה עושים?

אם ילדכם מעונין לרדת במשקל כדאי למצוא בשבילו מסגרת המשלבת בין תזונה נכונה, פעילות גופנית ושינוי הרגלי אכילה. מניסיוני, רק מסגרת כזו באמת פותרת את הבעיה. בעבודה קבוצתית שכזו, גם אם הרצון בהרזיה בא מההורה – לילד קל יותר לשתף פעולה והוא יגיע בשמחה. חשוב מאד לדאוג שהילד יעשה יותר פעילות גופנית, לעודד אותו להירשם לחוגי ספורט, לצאת החוצה ולשחק ואף לעשות פעילות גופנית משפחתית.

מבחינת התזונה יש לדאוג לתפריט מאוזן ומגוון. ניתן למצוא היום מגוון גדול של מוצרים טעימים מקמח מלא, ישנן אפשרויות רבות להוריד את צריכת כמות השומן במזון: שימוש בתנור, בגריל, אידוי ותחליף שמן. כדאי לערב את כל בני המשפחה בתפריט החדש. מניסיוני, תמיכתם של ההורים בתהליך מאד חשובה, על ההורים לעזור לילד, לדעת ולהבין מה נכון ובריא בשבילו, לכן אני נפגשת גם עם ההורים.

יש הבדל משמעותי ברמת הירידה במשקל כשגם ההורים הם חלק מהתהליך. מבחינת הרגלי האכילה, כדאי לוותר על האכילה מול הטלביזיה, ללמד את הילד לאכול יותר לאט ויותר רגוע.

היום ידוע כי מסגרות תמיכה מעלות מאד את אחוזי ההצלחה בירידה במשקל, לילד יותר קל כשהוא בחברתם של עוד ילדים במצבו, הוא מרגיש שהבעיה לא רק שלו.
בכל מקרה כדאי שהילד יעבור לתזונה מסודרת ולא ינסה לעשות דיאטות קיצוניות בעצמו שיכולות להביא לחסרים תזונתיים וחמור מכך להפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולמיה. חשוב להתאים תזונה לילדים ולא לתת להם לעשות כל מיני דיאטות של מבוגרים שלא מתאימות לצרכים שלהם.

מחקרים מראים כי לפעילות גופנית חשיבות עליונה בירידה במשקל ולכן חשוב שתיכלל במסגרת. מחקר אמריקאי הראה כי חשוב שתוכנית הרזיה תוביל לשינוי בדפוסי התנהגות על מנת לשמר את השפעותיה לטווח הארוך. יתרה מכך, סיכויי ההצלחה של תוכנית כזו, לטווח הקצר או הארוך עולים בצורה ניכרת כאשר התוכנית מערבת את כלל בני המשפחה.

לסיכום, עם הרבה חום והבנה אפשר לעזור לילדים לרדת במשקל בצורה בריאה ומאוזנת בלי לפגוע בדימויים העצמי.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
סגירת תפריט